תוכנית אפקטיבית ליצירת חוסן אישי וחברתי. תוכנית דו שנתית מקיפה ואיכותית והטובה בישראל לקידום רווחת המורה והתלמידים ולרכישת מיומנויות רגשיות וחברתיות


תקציר ומטרת התכנית (מספר 5260 במשרד החינוך במסלול הכלה והשתלבות)
"נקודת מפנ"ה" הינה תכנית למידה רגשית חברתית (social emotioanl learning) מעצימה ואפקטיבית המובילה לתוצאות בנורמות, הרגלי למידה ואורח החיים בבית הספר.






יתרונות התכנית
-התוכנית הטובה בישראל המשלבת בין - שימו לב- זה לא מובן מאליו: אקלים בית ספרי, פדגוגיה, תחושת מוגנות של מורים ותלמידים, ושפה ייחודית המקדמת מיומנויות קבלת החלטות אחראית.

- יצירת שפה קהילתית- תלמידים, מורים והורים שותפים לשפה המאפשרת הבנה ויישום בחיי היום יום.

- הסברים פשוטים וברורים על תפקוד המוח וכיצד מודעות עצמאית משנה את תפקוד המוח ללמידה טובה יותר והתמודדות עם סיטואציות.

- יצירת אווירה מכילה בכיתה ובבית הספר באמצעות הטמעת כלים פרקטיים לשימוש יום יומי.

- חומרי הדרכה ייחודיים למורים: מערכי שיעור, רעיונות להטמעת למידה רגשית חברתית וכד'.

התוכנית מתמחה בהפניית התלמידים אל מה שמתרחש מבחינה רגשית וחברתית בעולמם הפנימי ובסביבתם. התכנים מועברים באמצעות התבוננות והפניית קשב לנשימה, לגוף, לתחושות, לרגשות, לחושים, לתנועה ולעולם הדמיון. התכנית כוללת פיתוח מיומנות בקשיבות (mindfulness) ובתירגולה באופנים שונים.




מטרות התוכנית:

מטרות- באמצעות הלמידה הרגשית חברתית אנו משיגים את המטרות הבאות:

תלמידים
  • חיזוק החוסן האישי
  • מיומנויות מנהיגות עצמית
  • פיתוח ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי
  • יכולת הכלה ואמפתיה לאחר
  • יכולת להיות מודע ולנהל את הרגש
  • יכולת להתמודד עם הסחות, תסכולים, קשיים
  • יכולת לקבל החלטות מושכלות
  • יכולת התמדה ברכישת מיומנות חדשה

מורים
  • לדבר בשפה מכילה ובדיאלוג עם התלמיד
  • להיות קשוב לכאן ועכשיו
  • יכולת להיות מודע ולנהל את הרגש
  • דוגמא אישית כמייצרת אווירה רגועה בכיתה
  • פדגוגיה המשלבת SEL בהוראה היומיומית

הורים
  • להבין את השפה הרגשית חברתית וליישם אותה גם בבית
  • לתמוך במטרות הלמידה הרגשית חברתית כבסיס לצמיחה
  • לתרגל עם הילדים שיטות לניהול הרגש והמחשבות

  


מבנה התוכנית:
בכל עת צרו עמנו קשר לפרטים נוספים בקישור כאן

תוכנית הכשרה דו שנתית:
שנה א-
 
הכשרת צוות המורים:
10 מפגשי הכשרה
3 מפגשי צוות ניהול- ימים ארוכים לקידום התפיסה הניהולית של למידה רגשית חברתית
הדרכת מורים פרטנית- במהלך השנה, אחת לשבוע, המורים מקבלים הדרכה פרטנית בסבב. סהכ 20 שעות הדרכה בחודש.

שנה ב-
- מורים מדריכים תלמידים לרכישת שפה רגשית חברתית- שפת נקודת מפנ"ה
- מורים מקבלים הכשרה לשילוב SEL בהוראה היומיומית (במסגרת הכשרה דומה לשנה א- סהכ 60 שעות השתלמות לשנתיים, וכמעל 300 שעות הדרכה וליווי פרטני)