מהי למידה רגשית חברתית- רקע תיאורטי, מחקרי ויישומי

למידה חברתית רגשית (SEL-Social Emotional Learning)

אנחנו חיים בעולם מלחיץ, הדור הצעיר מתמודד כיום עם מציאות רגשית חדשה ונפוצה שאי אפשר להתעלם ממנה. מחקרים מצביעים על כך שכאשר מורים מלמדים את תלמידיהם כיצד ניתן להקל על הלחץ ולנהל אותו, הם נוטים ללמידה מעמיקה יותר, נמנעים מהתנהגויות שליליות ומצליחים להשיג תוצאות טובות המשפיעות לטווח ארוך.


אז מה זה למידה חברתית רגשית? וחשוב יותר, למה אנחנו צריכים את זה?


מהי ההגדרה של SEL?

על פי הארגון המשותף ללימודים אקדמיים, חברתיים ורגשיים (CASEL), ארגון הפועל לקראת למידה חברתית-רגשית, "למידה חברתית ורגשית" (SEL) הינו התהליך שדרכו ילדים ומבוגרים רוכשים ומיישמים בצורה יעילה את הידע, העמדות והמיומנויות הדרושות להבנה ולניהול של רגשות, לקבוע ולהשיג מטרות חיוביות, להרגיש ולהראות אמפתיה לאחרים, ליצור ולקיים קשרים חיוביים ולקבל החלטות אחראיות. אחד היתרונות של התפיסה הוא שניתן לשלב את התפיסה הזו בכל בית הספר ולהשתלב בהדרגה עם הנורמות הקיימות.

למידה חברתית-רגשית מחולקת בדרך כלל לחמש קטגוריות

גלגל למידה חברתית-רגשית

מקור: https://casel.org/


מודעות עצמית: דע את נקודות החוזק והמגבלות שלך, עם תחושת ביטחון עמוקה, אופטימיות ובעל דפוס חשיבה מתפתח.


ניהול עצמי: היכולת לנהל ביעילות את הלחץ, לשלוט בצרכים ודחפים, להניע את עצמך להגדרת והשגת מטרות.


מודעות חברתית: היכולת להבין נקודות המבט של אחרים ולהזדהות עמם, כולל אנשים המגיעים מרקע ומתרבויות שונות.


מיומנויות יחסים: היכולת לתקשר בבירור, להקשיב היטב, לשתף פעולה עם אחרים, להתנגד ללחץ חברתי לא הולם, לנהל משא ומתן ביעילות ורגישות, לחפש ולהציע עזרה בעת הצורך.


קבלת החלטות אחראית: היכולת לבחור ולקבל החלטות המבוססות על ערכים אתיים, בטיחותיים ונורמות חברתיות, לגבי אופן ההתנהגות האישית ולגבי אינטראקציות חברתיות.


קראו כאן על התוכנית שלנו "מרחבים" ללמידה חברתית רגשית.


מדוע חשוב ללמוד למידה רגשית חברתית?

התלמידים מבלים את רוב זמנם בבית הספר, ולכן אם נתעלם מהצורך הרגשי-חברתי שלהם במהלך 30 השעות בשבוע בהם הם מבלים בכיתות, יהיה זה בזבוז זמן יקר של למידה המשמעותית לחייהם. בית הספר הוא גם המקום שבו התלמידים נתקלים במרבית האינטראקציות החברתיות, האתגרים וההזדמנויות לצמיחה אישית. אין ספק שמאז ומתמיד בתי ספר ומורים סיפקו מענה רגשי וחברתי, בנוסף ללימוד הקוגניטיבי. עם זאת, מחקרים מראים כי שילוב תוכניות למידה רגשית חברתית (SEL) בצורה עקבית, תכליתית, ומשמעותית, יכולות להועיל במספר דרכים עבור התלמידים.

בדוח שנערך ב 2017 על ידי אוניברסיטת פנסילבניה וקרן רוברט ווד ג'ונסון אודות למידה רגשית חברתית בבית הספר היסודי נכתב כי: "מחקרים מקיפים מראים כי תוכניות SEL יכולות לקדם הישגים אקדמיים והתנהגות חברתית חיובית, להפחית בעיות התנהגות, התמכרות לסמים ומצוקה רגשית.

יתרונות של שילוב SEL בבתי ספר יסודיים תועדו בדוחות שנכתבו על ידי צוותי מחקר עצמאיים, אשר הראו תוצאות חיוביות בטווח המיידי ולטווח הארוך.

תלמידים אשר למדו בתוכניות חברתיות-רגשיות משלב מוקדם בביה"ס היסודי והתמידו בכך לאורך שנות הלימוד הבאות, מפגינים יתרונות מרשימים וניתנים למדידה בשלב מאוחר יותר בחיים. קשה להתעלם מהמחקר: התפתחות של כישורים חברתיים-רגשיים בגן מובילה לסיכוי גבוה יותר להשלמת תואר אקדמי, להצלחה תעסוקתית, וכן מפחיתה את הסיכוי לשימוש בסמים או להסתבכות עם החוק כמבוגר (Jones, Greenberg, & Crowley, 2015).

מחקר אחר הראה כי בממוצע, על כל דולר שהושקעו בתוכניות SEL, הוחזרו אחד עשר דולר! יתר על כן, יישום תוכניות ה- SEL יכולות להיות יעילות מאוד בכל הנוגע לסגירת פערי הישגים!


ההשפעה המתמשכת של SEL

לטווח ארוך, SEL משפר את עמדות התלמידים שלנו כלפי הלמידה ואת היעילות העצמית שלהם. על בסיס שמונה מחקרים שמדדו הישגים במוסדות אקדמאים נמצא כי ההשפעות של SEL ממשיכות להועיל לסטודנטים גם שנים לאחר הלמידה שלהם. בהערכות מעקב, בממוצע 3.5 שנים לאחר ההתערבות האחרונה, הביצועים האקדמיים של תלמידים שנחשפו לתוכניות SEL היו בממוצע 13 אחוז גבוה יותר מאשר עמיתיהם שלא למדו SEL.

 

לימודים רגשיים חברתיים הראו כי לא רק שהינם מועילים בזמן תקופת בית הספר, אלא שההשפעה של לימודים אלו מרחיקת לכת גם להמשך החיים- סטודנטים שלמדו בעברם SEL הראו ירידה מתמשכת בתוצאות שליליות כגון בעיות התנהגות, מצוקה רגשית ושימוש בסמים בהשוואה לקבוצות ביקורת.

 

SEL הוא מנגנון רב עוצמה להנחלת חוסן חברתי ורגשי לטווח ארוך ולטיפול בטראומה של תלמידים.

 


 


ליצירת קשר- לחצו כאן