מגיעים רחוק


תוכנית אפקטיבית של 8 שבועות ליצירת חוסן אישי וחברתי. התוכנית מעניקה כלים ישומיים לתלמידים בתכנים רגשיים וחברתיים. התוכנית מאושרת במסגרת תוכניות חיצוניות של משרד החינוך. מיינדפולנס בחינוך - הכלי ליצירת אווירה לימודית אחרת

מגיעים רחו"ק- רגשי, חברתי וקשוב

תקציר ומטרת התכנית
מגיעים רחו"ק הינה תכנית למידה רגשית חברתית (social emotioanl learning) מעצימה ואפקטיבית המובילה לתוצאות מיידיות בנורמות, הרגלי למידה ואורח החיים בבית הספר.
התלמידים וצוות ההוראה חוקרים ומיישמים את הידע, הגישה והמיומנויות הדרושים להבין, להיות מודע ולנהל רגשות, להרגיש ולהראות אמפתיה לאחרים, לפעול ולתחזק קשרים חברתיים ולקבל החלטות ממקום אחראי וערכי.

יתרונות התכנית
- הטמעה מהירה ואפקטיבית של מיינדפולנס כחלק משגרת היום יום בבית הספר- תוכנית של 8 שבועות בלבד!
- יצירת שפה קהילתית- תלמידים, מורים והורים שותפים לשפה המאפשרת הבנה ויישום בחיי היום יום.
- הסברים פשוטים וברורים על תפקוד המוח וכיצד מיינדפולנס משנה את תפקוד המוח ללמידה טובה יותר והתמודדות עם סיטואציות.
- יצירת אווירה מכילה בכיתה ובבית הספר באמצעות הטמעת כלים פרקטיים לשימוש יום יומי.
- אין צורך בהכשרת מורים ארוכה.
- חומרי הדרכה ייחודיים למורים: מערכי שיעור, רעיונות להטמעת למידה רגשית חברתית וכד'.

התוכנית מתמחה בהפניית התלמידים אל מה שמתרחש מבחינה רגשית וחברתית בעולמם הפנימי ובסביבתם. התכנים מועברים באמצעות התבוננות והפניית קשב לנשימה, לגוף, לתחושות, לרגשות, לחושים, לתנועה ולעולם הדמיון. התכנית מבוססת על פיתוח מיומנות בקשיבות (mindfulness) ובתירגולה באופנים שונים.
התפיסה של SEL דוגלת בקשר שבין הלומד, ההורים ותוכנית הלימודים, כאשר בית הספר
הוא המקום המחבר בין קשרים אלו. על כן התוכנית כוללת שלושה מפגשים עם ההורים - בתחילת התהליך, לאחר המפגש הרביעי ובסיום התהליך. השיח עם ההורים הינו חשוב והכרחי להטמעת ההרגלים, המיומנויות והתרגול של הלומד גם בבית וליצירת שפה משותפת.

התוכנית כוללת הערכה עצמית בשאלונים שהתלמידים מדווחים על עצמם.


מטרות התוכנית:

מטרות- באמצעות הלמידה הרגשית חברתית אנו משיגים את המטרות הבאות:

תלמידים
  • יכולת הכלה ואמפתיה לאחר
  • יכולת להיות מודע ולנהל את הרגש
  • יכולת להתמודד עם הסחות, תסכולים, קשיים
  • יכולת לקבל החלטות מושכלות
  • יכולת התמדה ברכישת מיומנות חדשה

מורים
  • לדבר בשפה מכילה ובדיאלוג עם התלמיד
  • להיות קשוב לכאן ועכשיו
  • יכולת להיות מודע ולנהל את הרגש
  • דוגמא אישית כמייצרת אווירה רגועה בכיתה

הורים
  • להבין את השפה הרגשית חברתית וליישם אותה גם בבית
  • לתמוך במטרות הלמידה הרגשית חברתית כבסיס לצמיחה
  • לתרגל עם הילדים שיטות לניהול הרגש והמחשבות

  
הגישה כוללת את הכלים העיקריים של דמיון מודרך, מדיטציה ומשחק, שהינם אמצעים להעברת התכנים אשר יאפשרו לתלמידים להתאמן וליישם את חמשת תפקודי הלומד.
תוכנית מגיעים רחו"ק כוללת מערכי שיעור על פי גישת הקשיבות העצמית, ובכך מיישמת את חמשת התפקודים של הלמידה הרגשית חברתית:
1. מודעות עצמית- באמצעות המיינדפולנס התלמידים מעמיקים במיקוד תשומת לב וחמלה עצמית, העוזרים להם לשפר את המודעות העצמית.
2. ניהול עצמי- המיינדפולנס מגביר את מיומנויות ויסות הרגשות של התלמידים, אשר משפר את היכולת שלהם לפתור קונפליקטים אישיים בדרך יותר יצירתית או להיות יותר מאוזנים מבחינה רגשית.
3. מודעות חברתית- המיינדפולנס מגדיל את האמפתיה של התלמידים על ידי כך שהוא עוזר להם לווסת את רגשותיהם, במקום להיות מתוסכל/משותק במצבים שונים, לפיכך היכולת שלהם לשים לב לקשיים של אחרים ולהגיב לכך גדלה.
4. יכולת בין אישית- המיינדפולנס מגביר את החמלה, לכן כאשר תלמידים מתרגלים מיומנות רגשית חברתית כמו היכולת לפתור בדרך של win-win בעיה עם מישהו שהם מתמודדים איתו בבעיה כלשהי, הם יכולים לעשות זאת בחמלה ורגישות גבוהה יותר.
5. קבלת החלטות אחראית- המיינדפולנס מגביר גמישות מחשבתית ויצירתיות, אשר מאפשר לתלמידים מגוון רחב יותר של תגובות למצבים מאתגרים.

מבנה התוכנית:
תוכנית בסיסית:
8 מפגשי למידה רגשית חברתית (בכיתה עד 30 תלמידים)
3 מפגשי הורים- לפני תחילת התוכנית, באמצע הדרך ובסוף התהליך: במפגשים תינתן הדרכת הורים, שאלות ותשובות להתמודדות עם סיטואציות וכלים לחוסן מנטלי.
הדרכת מורים- במהלך התוכנית. המחנכים נמצאים בשיעורים כדי ללמוד ביחד עם התלמידים את השפה וכלי המיינדפולנס.

תכני המפגשים:
  • כיצד המוח שלנו עובד? הסבר מדעי מונגש על המוח וכיצד אנו פועלים במצבים שונים בזמני רוגע ולחץ
  • מיינדפולנס- היכרות עם עולם המיינדפולנס וכיצד הוא משפר את קבלת ההחלטות ויכולת הבחירה
  • מיינדפולנס כעוגן רגשי וחברתי- כלים לשימוש התלמיד בחיי היום יום.
  • תרגול מדיטציות- נשימות, חושים ורגשות- אימון יום יומי כמוביל שינוי תהליכים במוח ובתהליכי קבלת ההחלטות של התלמיד.
  • פיתוח מיומנויות חברתיות באמצעות המיינדפולנס- אמפתיה, אופטימיות, הכרת תודה, נדיבות, שיתופיות וקבלת החלטות ממקום אחראי.

תוכלו להתרשם מהתוכנית בדף הסרטונים שלנו.

תוכנית מתקדמים: (תוכנית המשך)
8 מפגשי למידה רגשית חברתית (בכיתה עד 30 תלמידים)
הדרכת מורים- במליאה- 3 מפגשים.
מפגש הורים מסכם בסוף התהליך.