נקודת מפנה- הכלי לויסות רגשי וקבלת החלטות

מהי נקודת מפנ"ה?
על נקודת מפנ"ה
נקודת מפנ"ה הינו כלי לויסות רגשות וקבלת החלטות ממקום של בחירה ואחריות.
כאשר הרגש מציף אותנו וגורם לנו לסחרור, או כאשר אנחנו נמצאים בסיטואציה שבה דבר מוביל לדבר ואנו מרגישים חסרי שליטה, נקודת מפנ"ה באה לעזרתנו, לויסות והשבת השליטה והאחריות אל עצמנו.

מה יש בנקודת מפנ"ה שיכולה לעזור לנו?
נקודת מפנ"ה היא כלי שבאמצעותו אנחנו יכולים להשיב את השליטה על ידי ארבעה צעדים הקשורים זה בזה:

מ- מוּדָעוּת: הצעד הראשון הינו להיות מודע למה שמתחולל כעת. להיות מודע לרגש או למחשבה המציפה או לסיטואציה. להבין את מה שעובר לנו בגוף, להיות בכאן ועכשיו בהתבוננות פנימית.

פ- פריז (Freeze): השהייה. אין כוונה כאן לעצירה מוחלטת, אלא להשהייה או האטה, השהייה מודעת אשר מאפשרת לפתוח את הפתח לפרספקטיבה חדשה, לבחינה מחודשת של מה שסובב אותנו.

נ- ניהול: בשלב זה אנחנו בודקים את האפשרויות שיש לנו במצב הקיים. ננסה לחשוב על לפחות שתי אפשרויות שביכולתנו לעשות כעת להתמודדות עם הרגש המציף או הסיטואציה.

ה- החלטה: השלב האחרון הוא להכריע איזו מהאפשרויות שעומדות לרשותנו היא הטובה ביותר עבורנו ובעבור סביבתנו. (לעיתים זו האפשרות הכי פחות מזיקה, גם אם היא לא נותנת מענה שלם).
הכרעה זו היא ההחלטה שעוזרת לנו לפעול מתוך בחירה ואחריות כלפי עצמנו וסביבתנו.

ארבעת הצעדים האלו הם הדרך שלנו להחזיר את השליטה והאחריות בחיים שלנו. זו הדרך לקבלת החלטות ממקום של בחירה, מודעות, הבנה של הסיטואציה, ממקום של ויסות וניהול, ממקום של שליטה.
ככל שנקבל יותר ויותר החלטות מסוג זה, כך נוכל לייצר עבורנו חיים מאושרים יותר, ההולמים את דרך מחשבתנו ואמונתנו ותורמות לסביבה שלנו, המרוויחה מהאושר שלנו.

נקודת מפנ"ה היא הרגע שבו אנו מצליחים להסיט את מסלול התנועה שלנו ממקום מגיב ואוטומטי למקום של יוזמה ובחירה. כאשר אנחנו נמצאים במקום של תגובה אוטומטית אנחנו יכולים להרגיש כיצד אנחנו נסחפים, כמו במערבולת מתגברת ושגורמת לנו להתרחק מהאמונות והעצמי שלנו. ברגע שאנו משתמשים בארבעת הצעדים האלו אנו מצליחים לייצר שינוי, נקודת מפנה בתהליך, מפנה שבא לידי ביטוי בהחזרת השליטה של הכאן ועכשיו אלינו, גם במצבים הקשים ביותר.

כיצד ניתן לתרגל את ארבעת הצעדים של נקודת מפנ"ה?
כדי ליישם את ארבעת הצעדים של נקודת מפנ"ה, נדרש תרגול. זה לא מספיק רק להכיר את התיאוריה ומהלך הצעדים אלא להתאמן לכך ברגעים שבהם אנחנו ברוגע ובשליטה. התרגול יעזור לנו לייצר דפוס פעולה של קבלת החלטות, דפוס אשר יוכיח את עצמו בזמנים שבהם אנחנו מוצפים, אם ממקום רגשי או ממחשבה או סיטואציה מאתגרת.

התרגול הטוב ביותר הינו תרגולי קשיבות (mindfulness) בדרכים שונות ומגוונות. (החל מתרגילי נשימה אשר מייצרים קשיבות לכאן ועכשיו, דרך תרגילי מודעות לאכילה, הקשבה למוזיקה, הליכה וכד')

תרגול באמצעות משחק- בזמן שאנחנו משחקים, זה הזמן שלנו לשים לב לקבלת ההחלטות שלנו. אנחנו יכולים להבין שמשחק הוא זמן של אימון. במהלך משחק אנחנו מקבלים המון החלטות, לעיתים אנו נדרשים לקבל החלטות מהירות ובדרך כלל נרצה להיות במקום יוזם ובוחר מאשר מקום של מגיב ונגרר, על כן המשחק הוא זמן טוב לתרגול איכויות 4 הצעדים.

תרגול חשיבה ביקורתית- חשיבה מסוג זה מייצרת הבנה של נקודות מבט שונות לגבי אותה סיטואציה. תרגול של חשיבה כזו מעוררת גם את הנושא של אמפתיה והיכולת לראות את האחר בתוך הסיטואציה, וכן את עצמנו מזויות שונות בקשר לאירוע או לרגש. כמו כן חשיבה ביקורתית חושפת את הנחות היסוד שלנו (הנכונות או המוטעות) וגורמת לנו להבין את ההטיות שאנו מכניסים לסיטואציה.

תרגול באמצעות רפלקציה על קבלת החלטות: זיהוי של קבלת ההחלטות, האם היא נבעה ממקום של תגובה או יוזמה, האם היא אחראית לעצמי ולסביבה או מזיקה, האם נלקחו בחשבון אפשרויות אחרות לפני ההחלטה וכדומה.

תרגול הקשבה פעילה- תרגול של תקשורת איכותית, ביני לבין עצמי וביני לסביבה.

תרגול שפת גוף- מודעות לשפת הגוף שלי בזמן של רוגע, יכולה לעזור לי לקבל החלטה טובה יותר בזמן של הצפה. למשל לשים לב לדופק הלב, להקפצת הרגל, לכסיסת הציפורניים, לכיווץ השרירים וכד'.

תרגול קונפליקטים- תרגול של סימולציות הנוגעות לקונפליקטים חברתיים. באמצעות הסימולציות האלו אנו מפתחים את המודעות לכל ארבעת הצעדים.

לפרטים נוספים אודות הדרכת נקודת מפנ"ה- צרו קשר