כיצד לייצר שפה בית ספרית המשלבת תלמידים, הורים, צוות חינוכי ותוכן לימודי

מדוע המיינדפולנס הוא הכרחי אך לא מספיק לביצוע שינוי בבית הספר ?

המטרה המרכזית של שיעורי מיינדפולנס בבית הספר, הינה להקנות לתלמידים כלים שיעזרו להם ברמה היום יומית לנהל את הרגש ולקבל החלטות ממקום של תשומת לב לכאן ועכשיו, בלי שיפוטיות עצמית וסביבתית.
הקניית הכלים מחייבת אימון ותירגול יום יומיים, בזמנים קבועים במערכת השעות, כדי שהתלמיד יוכל לרכוש את אשר למד בשיעור ובעזרתם לשנות דפוסים, הרגלים ודרכי מחשבה ופעולה.
אנו כמובן מאמינים שכלים אלו הינם הכרחיים כיום בבית הספר (ראו מאמר כאן המפרט את המחקר אודות היתרונות הרגשיים, חברתיים ולימודיים של שילוב כלי מיינדפולנס בחינוך) אך יודעים גם שהם אינם מספיקים!
מנסיון של שני העשורים האחרונים, בתי ספר רבים משקיעים שעות בהקניית כלים רגשיים-חברתיים בכלל וכלי מיינדפולנס בפרט, אולם שיעורים אלו אינם משנים את האקלים הבית ספרי באופן מהותי ואת הרגלי התגובה והחשיבה של התלמידים בהקשר הרגשי- חברתי כל עוד לא נעשה תהליך קהילתי בשיתוף ההורים וכלל הצוות החינוכי לגבי השפה החינוכית המהווה את המעטפת הנדרשת להחלת שינויים אלו אצל התלמידים.

מה נדרש לעשות כדי לייצר שפה בית ספרית התומכת לשינוי ויישום הכלים הרגשיים-חברתיים אצל התלמידים?
  1. נדרש לבצע הדרכת הורים, כך שהם יהיו שותפים לשפה מתוך הבנה שכלי המיינדפולנס הם בשימוש של 24/7 ולכן יש חשיבות ששפה זו תתקיים גם בבית, בשיח עם ההורים ועם האחים.
  2. נדרשת שפה תקנונית חיובית, לא שיפוטית, ובמיוחד- קצרה! (לאגד את כל התקנון ל 5-6  עקרונות)
  3. נדרשת שפה אמפתית ולא שיפוטית מצד המורה (במקום: "למה אתה לא עובד?" לומר- "במה אני יכול לעזור")
  4. נדרשת אכיפת אלימות לא שיפוטית (מדרג ההתמודדות עם הלומד ממקום מכבד)
  5. נדרש לאפשר יותר ויותר הזדמנויות ללקיחת אחריות של התלמיד על הלמידה (ולא ציפייה שהמורה יהיה אחראי תמיד, אחרת הוא גם לא יהיה אחראי למעשיו- דוגמא להזדמנות- למידת עמיתים)
  6. נדרש תרגול יומיומי של המורים בעצמם עם כלי המיינדפולנס. (כמה דקות לפני כניסה לשיעור, במהלך ההתארגנות בבוקר או בשעות הערב, בכל תחילת מפגש צוות או מליאה של חדר מורים).
  7. נדרש לקיים רפקלציות חברתיות-רגשיות (בזמן רוגע)
  8. נדרש לתת מענה בשפה של המיינדפולנס בזמן שהרגשות מציפים.
  9. נדרש ליצור הזדמנויות להשהייה (זמן למשחק, למנוחה, לנשימה)
  10. נדרשת דוגמא אישית (מורה לחוץ=כיתה לחוצה, מורה רגוע= כיתה רגועה- זה מדבק לשני הצדדים)
  11. נדרשת סביבת למידה נעימה ומאפשרת נשימה (בלי תקציב מיוחד אפשר ליצור סביבת לימוד נעימה, על ידי הוספת שטיח, או פינת רוגע)
  12. נדרשת שפה אחידה של צוות המורים- מחנכים ומורים מקצועיים.
  13. נדרשת נוכחות מבוגר משמעותי בזמן המשחק החופשי (הפסקות) כדי ליצור תחושת הגנה (יותר ממורה תורן)
  14. נדרש שכל תלמיד ירגיש שרואים אותו, את החוזקות שלו, את דרך הלמידה הטובה בשבילו.
  15. נדרש מהמורים לשחרר ולהיות ספונטנים- להקשיב למסרים בזמן שיעור ולא לדבוק כל הזמן בתוכנית פעולה.
  16. נדרש אמון הדדי של כל הקהילה אחד בשני. במיוחד ברגעים שהכי קל לוותר, למצוא פתרונות שהמסר שלהם- "אנחנו לא מוותרים על אף אחד".
  17. נדרש להכיל את צוות המורים- גיבוש, נתינת ערך, הדרכה, העצמה, זמן לרפלקציה.
  18. נדרש שיח עמיתים- ללמוד אחד מהשני (במיוחד בהתחלה- על דרכי התמודדות)
  19. נדרש לקבוע לוח זמנים מיוחד (לתרגול, שאינו חלק מהשיעור, כמו זמן שחרית בבוקר ושיח מסכם בסוף היום- כ 10 דקות לפחות).
  20. נדרש להעריך כל הזמן (כדי שכולם ישימו לב שיש שינוי, דבר שיעודד אותם להמשיך)- הערכה עצמית של התלמיד והמורה, הערכת עמיתים וכד'- באמצעות שאלונים וראיונות איכותניים.
  21. נדרש להביא לידי ביטוי את רוח בית הספר בכל פרמטר: תעודה, טקסים, צלצול, עיתון, רשתות חברתיות וכמובן במהלך השיעורים עצמם.
פעולות אלו הן הכרחיות ליצירת מעטפת שתאפשר את השינוי. על כן, אין זה מספיק כאמור רק ללמד מיינדפולנס, שיעורי חוסן או כישורי חיים, אלא יש לדבר את השפה הרגשית- חברתית.

ההשתלמות שאנו מעבירים לאנשי חינוך וטיפול הינה ייחודית בארץ משום שהיא מחוברת היטב לצרכים בשטח, מעבר להנחיית שיעורים רגשיים-חברתיים בכלי מיינדפולנס. אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר לבירורים אודות ההשתלמות הקרובה.