נקודת מפנ"ה (בעבר "מגיעים רחו"ק")


תוכנית אפקטיבית של 8 שבועות ליצירת חוסן אישי וחברתי. התוכנית מעניקה כלים ישומיים לתלמידים בתכנים רגשיים וחברתיים. התוכנית מאושרת במסגרת תוכניות חיצוניות של משרד החינוך. מיינדפולנס בחינוך - הכלי ליצירת אווירה לימודית אחרת

מרחבים

תקציר ומטרת התכנית
"נקודת מפנ"ה" הינה תכנית למידה רגשית חברתית (social emotioanl learning) מעצימה ואפקטיבית המובילה לתוצאות מיידיות בנורמות, הרגלי למידה ואורח החיים בבית הספר.
התלמידים וצוות ההוראה חוקרים ומיישמים את הידע, הגישה והמיומנויות הדרושים להבין, להיות מודע ולנהל רגשות, להרגיש ולהראות אמפתיה לאחרים, לפעול ולתחזק קשרים חברתיים ולקבל החלטות ממקום אחראי וערכי.


יתרונות התכנית
- הטמעה מהירה ואפקטיבית של תרגולי מיינדפולנס קצרים לחיזוק החוסן המנטלי- תוכנית של 8 שבועות בלבד!
- יצירת שפה קהילתית- תלמידים, מורים והורים שותפים לשפה המאפשרת הבנה ויישום בחיי היום יום.
- הסברים פשוטים וברורים על תפקוד המוח וכיצד מודעות עצמאית משנה את תפקוד המוח ללמידה טובה יותר והתמודדות עם סיטואציות.
- יצירת אווירה מכילה בכיתה ובבית הספר באמצעות הטמעת כלים פרקטיים לשימוש יום יומי.
- אין צורך בהכשרת מורים ארוכה.
- חומרי הדרכה ייחודיים למורים: מערכי שיעור, רעיונות להטמעת למידה רגשית חברתית וכד'.

התוכנית מתמחה בהפניית התלמידים אל מה שמתרחש מבחינה רגשית וחברתית בעולמם הפנימי ובסביבתם. התכנים מועברים באמצעות התבוננות והפניית קשב לנשימה, לגוף, לתחושות, לרגשות, לחושים, לתנועה ולעולם הדמיון. התכנית מבוססת על פיתוח מיומנות בקשיבות (mindfulness) ובתירגולה באופנים שונים.
התפיסה של SEL דוגלת בקשר שבין הלומד, ההורים ותוכנית הלימודים, כאשר בית הספר
הוא המקום המחבר בין קשרים אלו. על כן התוכנית כוללת שני מפגשים עם ההורים - בתחילת ובסיום התהליך. השיח עם ההורים הינו חשוב והכרחי להטמעת ההרגלים, המיומנויות והתרגול של הלומד גם בבית וליצירת שפה משותפת.

התוכנית כוללת הערכה עצמית בשאלונים שהתלמידים מדווחים על עצמם.


מטרות התוכנית:

מטרות- באמצעות הלמידה הרגשית חברתית אנו משיגים את המטרות הבאות:

תלמידים
  • חיזוק החוסן האישי
  • מיומנויות מנהיגות עצמית
  • פיתוח ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי
  • יכולת הכלה ואמפתיה לאחר
  • יכולת להיות מודע ולנהל את הרגש
  • יכולת להתמודד עם הסחות, תסכולים, קשיים
  • יכולת לקבל החלטות מושכלות
  • יכולת התמדה ברכישת מיומנות חדשה

מורים
  • לדבר בשפה מכילה ובדיאלוג עם התלמיד
  • להיות קשוב לכאן ועכשיו
  • יכולת להיות מודע ולנהל את הרגש
  • דוגמא אישית כמייצרת אווירה רגועה בכיתה

הורים
  • להבין את השפה הרגשית חברתית וליישם אותה גם בבית
  • לתמוך במטרות הלמידה הרגשית חברתית כבסיס לצמיחה
  • לתרגל עם הילדים שיטות לניהול הרגש והמחשבות

  
הגישה כוללת את הכלים העיקריים של דמיון מודרך, מדיטציה ומשחק, שהינם אמצעים להעברת התכנים אשר יאפשרו לתלמידים להתאמן וליישם את חמשת תפקודי הלומד.


מבנה התוכנית:
תוכנית בסיסית:
8 מפגשי למידה רגשית חברתית (בכיתה עד 30 תלמידים)
2 מפגשי הורים- לפני תחילת התוכנית ובסוף התהליך: במפגשים תינתן הדרכת הורים, שאלות ותשובות להתמודדות עם סיטואציות וכלים לחוסן מנטלי.
הדרכת מורים- במהלך התוכנית. המחנכים נמצאים בשיעורים כדי ללמוד ביחד עם התלמידים את השפה וכלי המנהיגות העצמית.

תכני המפגשים:
  • כיצד המוח שלנו עובד? הסבר מדעי מונגש על המוח וכיצד אנו פועלים במצבים שונים בזמני רוגע ולחץ
  • מודעות עצמית וויסות רגשות- היכולת להיות מודע למחשבות ולרגשות שלי.
  • כלים לשינוי הרגלים ואמונות מעכבות.
  • מיינדפולנס כעוגן רגשי וחברתי- כלים לשימוש התלמיד בחיי היום יום.
  • תרגול מודעות עצמית- נשימות, חושים ורגשות- תרגילים קצרים לפיתוח מודעות שניתן ליישמם בכל רגע במהלך היום ואפילו בזמן מבחן.
  • פיתוח מיומנויות חברתיות - אמפתיה, אופטימיות, הכרת תודה, נדיבות, שיתופיות וקבלת החלטות ממקום אחראי.

תוכלו להתרשם מהתוכנית בדף הסרטונים שלנו.

תוכנית מתקדמים: (תוכנית המשך)
8 מפגשי למידה רגשית חברתית (בכיתה עד 30 תלמידים)
הדרכת מורים- במליאה- 3 מפגשים.
מפגש הורים מסכם בסוף התהליך.