למידה חוץ כיתתית


למידה חוץ כיתתית
אתגרי היציאה מהכיתה לסביבה החוץ כיתתית וצעדים להתמודדות עם למידה בחוץ

הלמידה בחוץ מציבה אתגרים רבים למורים: סביבה חדשה שדורשת נורמות התנהגות מותאמות, הסחות רבות של רעשי רקע ומזג אויר, מרחב גדול שדורש התייחסות אחרת לגבולות, קשיים של תלמידים להתמודד בסביבת החוץ, הן בהיבט החברתי והן בשל רגישויות אחרות.
אתגרים אלו ועוד, עצרו מורים רבים בעבר לצאת עם התלמידים ללמוד בחוץ.

בתקופה הזו, לצד הקורונה, מורים רבים מוצאים את הפתרון להתמודדות עם התקנות המגבילות על ידי הוצאת השיעור מחוץ לכיתה, על אף האתגרים המלווים אותה. הנה 5 צעדים חשובים כיצד להתייחס ללמידה בחוץ ולהפוך אותה למיטבית ואיכותית:

צעד 1: מעבר מלמידה להתבוננות והשתתפות
הדגש בהוראה בחוץ חייב להיות בשינוי מטרות הלמידה. במקום העברת תוכן/ידע/הספק, יש לשים דגש על העברת המסר לתלמידים של התבוננות והשתתפות. כלומר, הלמידה תתרחש מתוך חוויה התנסותית של התלמידים, בהנחיית המורה, תוך התבוננות בנעשה סביבם והשתתפות מלאה בלמידה.
לדוגמא:
אל תעשה- להושיב את התלמידים במעגל ולהרצות בפניהם על תוכן לימודי.
עשה- הצג לתלמידים מספר אפשרויות למשימה, התלמידים בוחרים (ובהמשך יכולים להציע משימה משל עצמם) ומתנסים במשימה. למשל: שתילת גן ירק, בניית מרחב של חצר בריחה ועוד.

צעד 2: שימת דגש על מיומנויות
הלמידה המיטבית בחוץ הינה למידה חוויתית והתנסותית, על כן הדגש הוא ברכישת מיומנויות משלושה סוגים: קוגניטיבי, חברתי ורגשי.
דוגמאות למיומנויות: קוגניטיבי- יכולת תכנון, ניהול זמן וכד'. חברתי- אמפתיה, יכולת עבודה בצוות. רגשי- התמודדות עם תסכולים, התמדה וכד'.

צעד 3: שימת דגש על רפלקציה
הלמידה בחוץ מזמנת אין ספור חוויות למידה לא מעובדות. תפקיד המורה הינו לבצע עצירות מפעם לפעם ולבצע שיקוף והמשגה לתהליכים המתרחשים בלמידה, על מנת שתלמידים יוכלו להבין ולהפנים את תהליך הלמידה שהם עוברים. כדי לבצע רפלקציה איכותית על המורה לפתח יכולת הקשבה ושימת לב לתהליכים המתרחשים בין התלמידים.

צעד 4: ניהול זמן- מודעות לקצב המשתנה
ההבנה שלמידה בחוץ הינה סוג אחר של למידה ולכן דורשת גם התייחסות שונה לזמן. בלמידה בחוץ התלמידים צריכים זמן להסתגל לסביבה, למזג האוויר, לתנאים המשתנים, למשימה. קצב הלמידה הינו איטי ולכן צריך לשחרר מראש מחשבות על הספקים ולהתמקד באיכות הלמידה המתרחשת.

צעד 5: החוץ משרת את הפנים
הלמידה בחוץ אשר שמה דגש, כאמור, על התבוננות והשתתפות, עוזרת לשרת את הפנים. הפנים בהקשר זה קשור גם לסביבה- כלומר, הלמידה בחזרה בתוך מבנה, וגם בהקשר הנפשי- של תובנות ופריצת דרך נפשית בזכות תהליכים המתרחשים בחוץ.
הלמידה בחוץ הינה חלק התומך בלמידה פנימה, בשני המישורים.


תוכנית "נקודת מפנ"ה בשטח" נותנת מענה להיבטים רגשיים וחברתיים של תלמידים ונותנת לתלמידים ולמורים כלים להתמודדות עם משימות במרחב של החוץ. ישנם 2 מסלולי הדרכה לבחירתכם: הדרכת מורים ללמידה חברתית רגשית בסביבת החוץ, הדרכת תלמידים. לפרטים לחצו על הקישור.